ID: 7151
Klassiek Zeiljacht Scherenkruiser 22 m2 ( Skerrycruiser )
€25.500,00
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Klassiek Zeiljacht Scherenkruiser 22 m2 met inboard motor ( elektrisch ). Vraagprijs: €25.500.
Skerrycruiser, please refer to English text below.
Deze prachtige, in 1929-1932 door Arendals vervaardigde, Scherenkruiser verkeert in zeer goede staat. Deze 22m2 is ontworpen door de beroemde Gustaf Estlander en is in Gotenburg, Zweden gemaakt. Prachtig, snel, weinig jaarlijks onderhoud en makkelijk zeilbaar.
De boot is vijftien jaar geleden volledig gerestaureerd ( beelden beschikbaar ) en in de epoxy gezet. De kielbouten zijn vervangen door RVS exemplaren en de wangen zijn vernieuwd. Ook het dek ( teak ) en opbouw ( mahonie ) zijn helemaal vernieuwd. Het schip is hierdoor uitzonderlijk stijf en sterk geworden.
Het schip heeft toen ook een nieuwe aluminium mast en giek, en nieuw beslag en tuigage gekregen. Ook is een inboard electromotor gemonteerd waardoor het bijvoorbeeld makkelijk is om havens in en uit te varen.
De dektent over de hele lengte dateert van 2010 en is gemaakt door Fred Schot. Het tuig bestaat uit een grootzeil ( reefbaar ), een fok, een genua en een spinnaker ( van een Draak ). Het grootzeil is reefbaar.
De uitrusting bestaat uit alle normale benodigdheden bijvoorbeeld; spinnakerboom, huik, zeilzakken, neerhaler, bootshaak, puts, landvasten, lijnen, fenders, schrobber, bootmansstoel, anker, brandblusser, lijnen, windex, neerhaler, spanningsmeter voor want spanning, en dergelijke.
De boot is primair een dagzeiler maar er kan in de kajuit geslapen worden.
Verder hoort bij de boot een afneembaar stalen beleg voor een buitenboord motor, deze is handig ( sneller ) voor het afleggen van grotere afstanden.
Toelatingsrapport (2008) van de Vereniging Klassieke Scherpe Jachten is beschikbaar.
In 2012 is de boot opnieuw gelakt ( zie foto's ). De boot heeft bij mij de afgelopen tien jaar overdekt overwinterend, zo ook deze winter. Voordat ze weer het water gaat in maart wordt ze in de was gezet en krijgt het onderwaterschip een nieuwe laag antifouling. Ze is dan geheel zeilklaar. Voor de duidelijkheid; het schip bevindt zich in een zeer goede staat van onderhoud.
Dit schip zeilde al toen de Rainbow en Endeavour tegen elkaar in de America's Cup voeren!!
Hoe vaart een Scherenkruiser? De boot komt snel en makkelijk op gang, is sneller dan veel andere boten. Ze gaat snel schuin maar zelden op één oor, de boot en de zeilen zijn goed te trimmen. Deze 22m2 is ook goed te zeilen in je eentje.
Specificaties:
10.10 x 1,85m, diepgang 1.45m.
Opbouw en kuip betimmering: Mahonie.
Dek: Teak.
Romp: Grenen.
Romp is binnenwerks met epoxy verzegeld en de buitenzijde is van een glas-epoxy laag voorzien. Kleur van de romp is wit.
Zeilgarderobe:
Grootzeil: 2001, 21.1 m2 Zwaan Sails
Fok: 2001, 7.0 m2 Zwaan Sails
Genua 150%: 2007, 8.8 m2 High Performance Dacron, SailSelect.
Inboard Electrotractie motor, 4 accu's @ 90 Amp, motorvermogen 1,6 kW, incl. lader en batterij conditie meter, noodstop schakelaar, contactslot.
Aluminium mast ( 10.7m ) en Giek van Holland Spar. Wantspanners van Gibb. Torentuig 3/4.
Staand want: Dyform RVS.
Lopend want: Spectron ( nieuw, 2017 ).
Buitenboord motor: Mercury 8PK plus externe brandstoftank.
De trailer maakt geen onderdeel uit van de verkoop want die is niet van mij.
Mail bij interesse aan smit a dir . NL
Skerrycruiser 22m2. Asking €25.500 OBO.
Beautiful, fast, low annual maintenance cost and easy to sail.
This beautifully crafted Skerry Cruiser is in excellent condition. Ready to sail.
This 22m2 is designed by Gustav Estlander and made in Sweden in 1928-1932 by Arendals. The boat has been completely restored in 2001 ( pictures and invoices available). All keel bolts were replaced by the stainless steel versions, the ribs were replaced, the boat was fitted with a new teak deck as well as a new cabin and benches made from Mahogany. The pine hull has been treated with epoxy. The boat is very stiff.
The ship was also fitted with a new aluminum mast, boom, fittings and rigging.
In 2012, the boat was repainted ( please refer to pictures ) and looks great. The boat will be in the water after the usual Spring maintenance, and is ready to sail!
The 22m2 has an inboard electric motor. The cover tent over the entire length dates from 2010 and has been professionally checked and repaired where needed this winter.
The ship comes with a detachable steel construction making it possible to use an outboard motor for longer distances.
The equipment consists of normal supplies; sailhood, sail bags, boat hook, bucket, spinnaker boom, windex, mooring lines, fenders, bosun's chair, anchor, fire extinguisher, lines, and so on. The boat is primarily a daysailer but it is possible to sleep in the cabin.
Pictured of renovation in 2001 are available. Admission Report of the Dutch Association of Classic Yachts is also available ( would need translation ).
LOA 10:15m, Width 1,85m, depth 1.45
Main sail: 2001, 21.1 m2, Zwaan Sails
Jib: 2001, 7 m2, Zwaan Sails
Genua 150%: 2007, 8.8 m2, high performance Dacron, Sailselect.
Inboard electronic motor 1,6 KW, including all fittings like charger, battery capacity meter, lock, 4x 90 Amp Batteries.
Aluminium mast ( 10.7 m ) and boom by Holland Spar.
Standing rigging: Dyform stainless steel, tentioners by Gibb
Running rigging: Spectron (new, 2017)
Outboard motor: Mercury 8HP.
Skerrycruiser, please refer to English text below.
Deze prachtige, in 1929-1932 door Arendals vervaardigde, Scherenkruiser verkeert in zeer goede staat. Deze 22m2 is ontworpen door de beroemde Gustaf Estlander en is in Gotenburg, Zweden gemaakt. Prachtig, snel, weinig jaarlijks onderhoud en makkelijk zeilbaar.
De boot is vijftien jaar geleden volledig gerestaureerd ( beelden beschikbaar ) en in de epoxy gezet. De kielbouten zijn vervangen door RVS exemplaren en de wangen zijn vernieuwd. Ook het dek ( teak ) en opbouw ( mahonie ) zijn helemaal vernieuwd. Het schip is hierdoor uitzonderlijk stijf en sterk geworden.
Het schip heeft toen ook een nieuwe aluminium mast en giek, en nieuw beslag en tuigage gekregen. Ook is een inboard electromotor gemonteerd waardoor het bijvoorbeeld makkelijk is om havens in en uit te varen.
De dektent over de hele lengte dateert van 2010 en is gemaakt door Fred Schot. Het tuig bestaat uit een grootzeil ( reefbaar ), een fok, een genua en een spinnaker ( van een Draak ). Het grootzeil is reefbaar.
De uitrusting bestaat uit alle normale benodigdheden bijvoorbeeld; spinnakerboom, huik, zeilzakken, neerhaler, bootshaak, puts, landvasten, lijnen, fenders, schrobber, bootmansstoel, anker, brandblusser, lijnen, windex, neerhaler, spanningsmeter voor want spanning, en dergelijke.
De boot is primair een dagzeiler maar er kan in de kajuit geslapen worden.
Verder hoort bij de boot een afneembaar stalen beleg voor een buitenboord motor, deze is handig ( sneller ) voor het afleggen van grotere afstanden.
Toelatingsrapport (2008) van de Vereniging Klassieke Scherpe Jachten is beschikbaar.
In 2012 is de boot opnieuw gelakt ( zie foto's ). De boot heeft bij mij de afgelopen tien jaar overdekt overwinterend, zo ook deze winter. Voordat ze weer het water gaat in maart wordt ze in de was gezet en krijgt het onderwaterschip een nieuwe laag antifouling. Ze is dan geheel zeilklaar. Voor de duidelijkheid; het schip bevindt zich in een zeer goede staat van onderhoud.
Dit schip zeilde al toen de Rainbow en Endeavour tegen elkaar in de America's Cup voeren!!
Hoe vaart een Scherenkruiser? De boot komt snel en makkelijk op gang, is sneller dan veel andere boten. Ze gaat snel schuin maar zelden op één oor, de boot en de zeilen zijn goed te trimmen. Deze 22m2 is ook goed te zeilen in je eentje.
Specificaties:
10.10 x 1,85m, diepgang 1.45m.
Opbouw en kuip betimmering: Mahonie.
Dek: Teak.
Romp: Grenen.
Romp is binnenwerks met epoxy verzegeld en de buitenzijde is van een glas-epoxy laag voorzien. Kleur van de romp is wit.
Zeilgarderobe:
Grootzeil: 2001, 21.1 m2 Zwaan Sails
Fok: 2001, 7.0 m2 Zwaan Sails
Genua 150%: 2007, 8.8 m2 High Performance Dacron, SailSelect.
Inboard Electrotractie motor, 4 accu's @ 90 Amp, motorvermogen 1,6 kW, incl. lader en batterij conditie meter, noodstop schakelaar, contactslot.
Aluminium mast ( 10.7m ) en Giek van Holland Spar. Wantspanners van Gibb. Torentuig 3/4.
Staand want: Dyform RVS.
Lopend want: Spectron ( nieuw, 2017 ).
Buitenboord motor: Mercury 8PK plus externe brandstoftank.
De trailer maakt geen onderdeel uit van de verkoop want die is niet van mij.
Mail bij interesse aan smit a dir . NL
Skerrycruiser 22m2. Asking €25.500 OBO.
Beautiful, fast, low annual maintenance cost and easy to sail.
This beautifully crafted Skerry Cruiser is in excellent condition. Ready to sail.
This 22m2 is designed by Gustav Estlander and made in Sweden in 1928-1932 by Arendals. The boat has been completely restored in 2001 ( pictures and invoices available). All keel bolts were replaced by the stainless steel versions, the ribs were replaced, the boat was fitted with a new teak deck as well as a new cabin and benches made from Mahogany. The pine hull has been treated with epoxy. The boat is very stiff.
The ship was also fitted with a new aluminum mast, boom, fittings and rigging.
In 2012, the boat was repainted ( please refer to pictures ) and looks great. The boat will be in the water after the usual Spring maintenance, and is ready to sail!
The 22m2 has an inboard electric motor. The cover tent over the entire length dates from 2010 and has been professionally checked and repaired where needed this winter.
The ship comes with a detachable steel construction making it possible to use an outboard motor for longer distances.
The equipment consists of normal supplies; sailhood, sail bags, boat hook, bucket, spinnaker boom, windex, mooring lines, fenders, bosun's chair, anchor, fire extinguisher, lines, and so on. The boat is primarily a daysailer but it is possible to sleep in the cabin.
Pictured of renovation in 2001 are available. Admission Report of the Dutch Association of Classic Yachts is also available ( would need translation ).
LOA 10:15m, Width 1,85m, depth 1.45
Main sail: 2001, 21.1 m2, Zwaan Sails
Jib: 2001, 7 m2, Zwaan Sails
Genua 150%: 2007, 8.8 m2, high performance Dacron, Sailselect.
Inboard electronic motor 1,6 KW, including all fittings like charger, battery capacity meter, lock, 4x 90 Amp Batteries.
Aluminium mast ( 10.7 m ) and boom by Holland Spar.
Standing rigging: Dyform stainless steel, tentioners by Gibb
Running rigging: Spectron (new, 2017)
Outboard motor: Mercury 8HP.